een paar bijzonder vierkante kilometer - Reisverslag uit Colombiers, Frankrijk van Meta - WaarBenJij.nu een paar bijzonder vierkante kilometer - Reisverslag uit Colombiers, Frankrijk van Meta - WaarBenJij.nu

een paar bijzonder vierkante kilometer

Blijf op de hoogte en volg Meta

15 November 2014 | Frankrijk, Colombiers

We willen vandaag doorrijden tot Avignon. Het is stralend weer en we schieten niet zo heel hard op. Bij Bezier weten we nog een camping. Het is lunchtijd en we kunnen er heerlijk in de zon en uit de wind zitten. Dan maar morgen naar Avignon.
We genieten van het stralende weer en wandelen 's middags nog even naar het Canal du Midi. We vinden ook nog wat laatste amandelen dus al met al is de dag goed besteedt.

We zijn in een bijzondere omgeving. Vlak naast de camping bevindt zich het oppidum d'Enserune, een archeologische vindplaats op een heuvel. Het is een Gallisch dorp, bewoont van de zesde eeuw voor Chr. tot de eerste eeuw na Chr.
De plek is gekozen vanwege het uitzicht, maar ook omdat het aan een Romeinse weg ligt, de Via Domitia.
Aan de voet van de heuvel ligt het meer van Montady. Vroeger was het een moeras, maar in de dertiende eeuw hebben monniken het gecultiveerd. Het meer is droog gemaakt door vanuit een centraal punt radiale sloten aan te leggen. Het water stroomt naar het centrale punt, waar het ondergronds wordt afgevoerd. Dit fenomeen is vanuit de lucht nog goed zichtbaar, (ook mooi te zien op Google Earth). Dit alles was weer aanleiding voor de ontwerper van het Canal du Midi om onder de heuvel door een tunnel te maken. De tunnel is 165 meter lang en was in 1679 de eerste bevaarbare tunnel.
Kortom wat een bezienswaardigheden en historie op een paar vierkante kilometer!