Cava - Reisverslag uit L'Ampolla, Spanje van Meta - WaarBenJij.nu Cava - Reisverslag uit L'Ampolla, Spanje van Meta - WaarBenJij.nu

Cava

Blijf op de hoogte en volg Meta

27 Oktober 2014 | Spanje, L'Ampolla

Vandaag de dag begonnen met een bijzonder moment. Vroeg in de morgen ben ik bezig met mijn ochtendgymnastiek en geniet ondertussen van het bijzondere uitzicht. Dan sta ik roerloos oog in oog met een vos. We verstijven beide zeker een halve minuut en dan is het de vos die als eerst weer beweegt en zich uit de voeten maakt. Ondanks dat het een grijze vos was (met een flinke witte punt aan zijn staart ) en niet een mooie rood gekleurde zoals wij ze kennen, zag ik onmiddellijk dat het een vos was.

Na de koffie gaan we op weg. We gaan weer richting de kust, maar eerst bezoeken we nog twee wijnkelders. Beide zijn gebouwd aan het begin van de eeuw en de architecten zijn beïnvloed door Gaudí en het modernisme. De boeren destijds kregen erg weinig geld voor hun druiven dus ontstond het idee om samen te gaan werken en gezamenlijk een betere kwaliteit wijn te gaan maken. Dit viel samen met de industrialisatie waardoor nieuwe en betere methodes ontwikkeld werden. De eerste wijnkelder is in Gandesa. We bezoeken er alleen de winkel.
De tweede kelder is in El Pinel de Brai. Het wordt de kathedraal van de wijn genoemd. We kopen kaartjes en kunnen met een audio guide het hele gebouw bekijken. Vooral de bovenverdieping is spectaculair. Het heeft inderdaad de allure van een kathedraal. Na afloop krijgen we wijn en olijfolie om te proeven. Een leuke en interessante excursie.