Zon - Reisverslag uit Tomar, Portugal van Meta - WaarBenJij.nu Zon - Reisverslag uit Tomar, Portugal van Meta - WaarBenJij.nu

Zon

Blijf op de hoogte en volg Meta

14 Oktober 2015 | Portugal, Tomar

We zijn in Tomar een mooi oud stadje. We staan op de gemeentecamping naast de sportvelden. Als we de rivier oversteken (mooie bruggen, waterrad, park) staan we zo in het centrum. Het is een mooi klein stadje met diverse mooie huizen, een mooi plein, kerken en diverse tegel tableaus. De bestrating is van Portugese keitjes in diverse patronen gelegd.
Er zijn diverse restaurantjes en na een paar dagen regen is het nu weer stralend weer en 25 graden. Daar moeten we extra van genieten. Het voelt heerlijk zomers aan. Een wandelingetje naar het dorp voor koffie of een boodschap, lezen, haken, koken, wassen.... Dit leven houden we nog wel even vol....

Tomar is Tempeliers stadje. Overal is nog het kruis van de Tempeliers te zien. Ook de brede ruime straten laten zien dat hier vroeger door de ridders getraind werd. Boven het stadje is de Tempeliersburcht te zien, met erbij een groot kloostercomplex met maar liefst zeven kruisgangen. De Tempeliersorde werd in de twaalfde eeuw gesticht.

Vroeger werd vanuit het klooster brood geschonken aan de armen. Dit wordt elke vier jaar gevierd met het Festa dos Tabuleiros. Toevallig is het dit jaar in juni gevierd dus we hebben er films en foto's van gezien en het ziet er heel bijzonder uit. De vrouwen lopen met torenhoge kronen op hun hoofd en de hele stad wordt versierd met papieren bloemen.